15 Ekim 2011 Cumartesi

Halı boyacılığı


Doğal boyamacılık; doğada bulunan taş, toprak, maden, bitki ve hayvanları kullanarak boyarmadde  elde  etmek  ve  bu  boyarmaddelerin  yün,  pamuk,  ipek  gibi  çitli  lif  ve kumaşları  boyamak  amacıyla  uygulanan  çok  eski  dönemlerden  beri  bilinen  ve  halen süregelen bir sanat dalıdır.


Uzun yıllar yapılmış olan doğal boyacılığın boyarmadde olarak hammaddesini sayıları sınır olan  maden  ve  toprak,  birkaç  hayvan  ve  sayıla  oldukça  fazla  olan  bitkiler oluşturmaktadır.


Geçmişte  göçler  dolayısıyla  boyacılık  denemeleri  kaybolmuş  gibi  görünse  de  Türkler boyacılıkla   çok   uzun   llar   rmış   ve   bu   sanatı   uygulamışlardır.   Osmanlılar zamanında Bursa, İstanbul, Edirne, Tokat, Kayseri, Konya gibi dokumacılığın geliştiği yörelerde   bitkisel   boyacılık   çok   gelişm   ve   uygulanmıştır.   Bu   önemli   boyacılık merkezlerinden başka yöresel ihtiyaçları karşılamak amacıyla Anadolu’nun hemen her tarafında   boyacılık   yapılmış   ve   özel   olarak   boya   bitkileri   yettirilmiştir.   Bazı yörelerimizde   “Cehrilik”,   “Boyalık”   gibi   yer   adlarının   bulunması   da   bu   görüşü doğrulamaktadır (Arlı 1984).


Doğal  boyalardan  hayvansal  gruba  giren  Koşnil  (Coccus  cacti)  ve  Kermes  (Kermes ilicis) bir tür böcekten, purpur ise Purpur murex brandalis, Murex turunculus, Purpura haemostana gibi yumuşakçalardan elde edilmekteydi (Kayabaşı 1995).


Purpur  ile  ilgili  olarak  ilk  merler  de  II.  Sargon  döneminde  mor  purpur  ve  kırmızı purpurdan  bahsedilmektedir.  Ayrı  ayrı  kullanılmış  olabileceği  gibi,  bu  ikisi  birlikte kullanılmış da olabilir diye söz edilmiştir (Karadağ 2006).


Doğal boyamacılıkta bitkisel boyarmaddeler, doğal yaşamda çok kolay bulunması, renk seçeneğinin   zenginliği   ve   çeşitliliği   yönünden   de   diğer   hayvansal   ve   madensel boyarmaddelere göre daha çok tercih edilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder