25 Ekim 2011 Salı

Bitkisel Halı Boyalar


Canatar (Thsz), bitkisel boyalar ve boyacılık hakkında tarihsel bilgi vermiştir. Bitkisel boyaların  en  önemlilerinden  ve  ekonomik  ıdan  da  değeri  olan  kökboya  ve  cehri bitkilerinden  bahsetmiştir.  Milattan  3500  sene  evvelinden  beri  kullanılan  çok  önemli bitkisel kumaş boyası olan mavirengi veren Çivitten de bahsetmiştir. Bitkisel boyaları
ve boyacığın Osmanlı ekonomisindeki yerini açıklamıştır.



Öztürk   (Thsz),   boya   ve   boyarmaddenin   tanımı   ve   tarihçesi,   boyam işlemleri, Dünya’daki  ve  Türkiye’deki  boyarmaddelerin  tarihçesi  ve  kullanım  alanlarından  söz ederken,  liflerin  doğal  ve  yapay  olarak  sınıflandırması yapmıştır.  Ayrıca  doğal boyarmaddelerin   yapay   boyarmaddelere   geçiş   sürecinden   de   bahsetmiştir.   Yazar, bitkisel  boyacılıkta  materyal  olarak  kullalan  yün  ve  ipeğin  fiziksel  ve  kimyasal yapılanı   açıklayarak  bitkisel  boyacılıkta   kullalan   bitkileri,   mordanları,  boyama işlemlerin ve   haslık   kavramını   açıklamıştır.   Örnek   bir   çalışm olan   DOBAG projesinden ve uygulanan reçetelerden örnekler vermiştir. Araştırmasında yazar bitkisel boyarmaddeleri ele alırken, daha çok geleneksel anlamda Türkiye genelinde kullanımı yaygın  olan  bitkileri  seçmiştir.  Doğal  boyamalığın  yapılış  biçimiyle  ilgili  bir  çok yayının  ise,  sıradan  ve  konuyla,  kültürel  ve  ticari  boyutuyla  ilgilenen  yayınların oluşturduğuna  dikkat  çekmiştir.  İnsan  sağlığına  ve  çevre  kirliliğine  verilen  önem, boyama sisteminin seçiminden geçtiğini ifade etmiştir.


Eyüboğlu vd. (1983), doğal boyacılığın başlangıcı ve tarihçesinden, doğal boyarmadde içeren  bitkilerden  ve  bunların  başlıcalarını  sağladıkları  renklere  göre  incelemişlerdir. Bunları morlar, eflatunlar, kırmızılar, maviler, lacivertler olarak gruplandırarak tarihsel süreçlerini ve bu renkleri elde ettikleri bitkilerden söz etmişlerdir. Bu araştırmada ayrıca
lif boyama yöntemlerinin olabildiğince büyük bir kısmını saptamak, öte yandan doğal boya kullanmak isteyen herkese bunun kolaylıklarını göstermek amaçlanmıştır.


Uğur  (1988),  Eskiden  kullanılan  doğal  bitkileri  tekrar  kullanarak  yeni  yöntemlerle beraber günümüze kaynak oluşturmuştur. Yabancı literatürde adı geçen birkaç bitkiyi de Latince isimleriyle tanıtmıştır. Mordanlama ve boyama, renklerin elde edilişi hakkında
 
bilgi  vermiştir.  Boya  veren  bitkilerin  ilkbahar  ve  yaz  aylarında  yaş  iken  toplamanın, yararlanmak açısından en uygun yöntem olduğunu ve bunların kurutularak saklanması gerektiğini  vurgulamıştır.  Mordanı  açıklayarak  doğal  ve  kimyasal  olarak  iki  grupta incelem ve  bunları  örneklerle  ıklamıştır.  En  uygun  mordanlama  işlemini,  mordan miktarını,  boyamada  kullanılan  malzemeleri  ve  boyamada  öncelik  tanan  işlemleri açıklamıştır.  Ayrıca  boyalarda  solma  olgusu  yani  ışık  haslığından  bahsederek  ışık haslığının nasıl yapılacağını da anlatmıştır. Renkleri sarılar, kırmızılar, maviler, morlar, kahverengiler, yeşiller, bejler, toprak renkleri, siyahlar ve griler olarak gruplandırmış ve bunları elde ederken en uygun bitkiyle hangi oranda ve hangi mordanla kullanılacağına ilişkin bilgiler vermiştir.


Canikli   (1989),   boyacılık   tarihi   açısından   büyük   önem olan   Kökboya   bitkisini kullanarak çeşitli mordan ve boyama yöntemleriyle boyama yapmıştır. Kiremit, sumak, tarçın,  taba,  vişne  çürüğü,  şarap,  bordo,  acıkırmızı  biber,  kuşburnu,  ağaç  kökü,  olgun şeftali,  pişm ayva,  kızıl  kahve,  gül  kurusu,  kızıl  kahve,  üzüm  pestili  gibi  Türk  el halılarının dokunmasında kullanılan renkler elde edilmiştir. Bu renkler üzerinde ışık ve sürtünme haslıkları değerlendirilmiştir. Işık haslığı 3 ile 8, sürtünme haslıkları 2 ile 4 arasında değişen sonuçlar elde etmiştir.


Soysaldı  (1990),  yaptığı  araştırmada  Anadolu’da  yetişen  ve  boyacılıkta  da  kullanılan Kurtbağrı  bitkisini  kullanmıştır.  Bitki  yapraklarını  boyarmadde  haline  getirmek  için sıcak su, soğuk su ve alkol ile işleme tabii tutmuştur. Her üç boyarmadde ile %1, %2,
%3,  %4  oranında  5  mordan  kullanılarak  ve  mordansız  olmak  üzere  63  boyama yapılmıştır.  Kurtbağrı  bitkisinden  sıcak  su  ile;  hardal  beji,  fıstık  yeşili,  kum  yeşili… v.b., soğuk su ile elde edilen renkler ise sarı, bej, koyu kum yeşili, koyu saman sarısı, kurum tütün yeşili…v.b., alkol ekstraksiyonu ile ise, filizi yeşil, yaprak yeşili, ceviz yeşili,  çimen  yeşili…  gibi  renkler  elde  edilmiştir.  Elde  edilen  renkler  sonucundaki haslılar üç değişik boyarmaddeye göre farklılık göstermiştir.


Anonim  (1991),  bitkisel  boyacığın  tarihçesi,  boya  bitkileri,  bitkilerin  toplanması, kurutulması,   kullanılması,   tanınması   ve   öneminden   bahsetmiştir.   Yün   ipliklerinin boyanmasında kullanılan bazı bitkilerin botanik özellikleri ve bu bitkilerden elde edilen
renkler,   yünün   yapısı,   boyamaya   hazır   hale   getirilmesi,   mordan   ve   mordanlama yöntemleri  açıklanmıştır.  Boyarmadde  tanımı  ve  özellikleri,  gruplandırılması,  boyama teorileri ve genel boyama metodu, haslık deneyleri incelenmiştir.


Kılıç (1994), araştırmasında meyve olarak yararlalan, fakat boyamacılıkta da önemli yere sahip olan nar bitkisini kullanmıştır. Nar bitkisinin meyve kabuğunu %50, %100
ve  %150  oranlarında  kullanarak  %1,  %2  ve  %3  oranlarında  10  adet  mordanla  ve mordansız da olmak üzere 93 adet boyama yapmıştır. Yapılan çalışma sonucunda elde edilen renkler; hardal, açık sarı, ık sızma zeytinyağı, toprak rengi, yeşil kahve gibi renkler elde edilmiştir. Işık  haslıkları 1 ile 8, sürtünme haslıkları ise 1-2 ile 4-5 arasında değişmiştir.


Aydın  (1995),  soğan  kabuğunu  kullanarak  farklı  mordanlar  ve  boyama  teknikleriyle açık  kiremit,  tarçın  tütün  rengi,  kiremit,  açık  tarçın,  turuncu,  yeşil  kahve,  kuru  meşe yaprağı, koyu kahve, koyu kına, ık turuncu, meşe palamudu… gibi çok çeşitli renkler elde etmiştir. Yapılan araştırmada ışık ve sürtünme haslıkları incelenmiştir. Işık haslığı
1 ile 6, sürtünme haslıkları ise 1 ile 3 arasında değişen değerler olarak tespit edilmtir.



Kayabaşı (1995), araştırmasında uzun yıllardan beri boyamacılıkta boya bitkisi olarak kullanılan   Cehri   bitkisini   kullanmıştır.   Cehriyi,   yüne   göre   %25,   %50   ve   %100 oranlarında ½ ve 1 saat kaynatarak sıcak ekstrat elde etmiştir. Yüne göre %1, %2, %3 oranlarında  alınan  14  adet  mordan  kullanarak  378  adet    mordanlı  9  adet  mordansız boyama  yapmıştır.  Yapılan  çalışma  sonucunda  elde  edilen  renkler  ık  saman  sarısı, kehribar, zerdeçal, pişm elma gibi renklerden salamura yaprağına kadar farklı renkler elde  edilmiştir. Bu  renkler  üzerinde ışık, sürtünme, yıkama,  su  damlası gibi  haslıkları tespit edilmiştir. Işık haslığı 1-8, sürtünme haslığı 2-5, yıkama haslığı akma (pamuklu
ve  yünlü  beze)  ve  solma  2-5,  su  damlası  haslığında  3-5  arasında  değişen  değerler bulunmuştur.


Etikan  (1996),  yaptığı  araştırmasında  doğal  boyalar  içerisinde,  boya  bitkisi  olarak önemli   yere   sahip   olan   Sergil   bitkisini   kullanarak   yün   halı   iplikleriyle   boyama yapmıştır. Yüne göre %100 oranında Sergil bitkisi ve %3 oranında asit kullanılarak 3
Basat (1997), yaptığı araştırmasında Türkiye’de hemen hemen her bölgede yetişen 200 kadar    türü    olan    ğırkuyruğu    bitkisinin    yaprak    ve    çiçeklerini    kullanmıştır. Sığırkuyruğunu, yüne göre %100 - %200 oranlarında %3 - %5 oranlarında ise mordan kullanılmıştır. Buna göre yün halı iplikleri önce mordanlanmış sonra boyama işlemi 1-2 saat süre ile uygulanmıştır. Bu araştırmada 80 adet boyama yapılmış, elde edilen renkler kirli  sarıdan  hardal  rengine  kadar  değişiklik  göstermiştir.  Bu  renklere  göre  de  ışık haslıkları 2 ile 8, sürtünme haslıkları 1 ile 4-5 arasında değişmiştir.


Kayabaşı vd. (1999), araştırmada yün halı ipliklerinin mordan ile lem rme şeklinin

ön ve son mordanlama yöntemlerinin Mürver (Sambucus nigra L.) bitkisinin meyveleri, kökboya bitkisinin toprak altı sürgünleri ve sığırkuyruğu bitkisinin tamamı kullanılarak elde   edilen   renklere   ve   bu   renklerin  ışık   ve   sürtünm haslıkları   üzerin etkileri belirlenmiştir. Yün halı ipliğine göre %100 oranda alınan bitkiler %3 oranında 3 farklı mordanla  ön  ve  son  mordanlama  yöntemlerinin  20  dak.,  40  dak.,  60  dak.  süreler  ile uygulanması sonucunda nefti yeşil, limon küfü, toprak rengi, koyu gül kurusu, tarçın, sarı…  gibi  farklı  renkler  elde  edilmiştir.  Yapılan  araştırma  sonucunda  elde  edilen renklerin   ışık   haslıklarının   düşük,   sürtünm haslıklarının   orta   değerde   olduğu saptanmıştır. Mordanlama sürelerinin 20 dak., 40 dak., 60 dak. olarak uygulanmasının fazla  etkili  olmadığı  saptanmıştır.  Ve  mordanlama  yönteminin  de  ön  mordanlama yöntemi ile yapılması önerilmiştir.


Aydın (2001), araştırmasında belirlenen 10 bitkiyi, ilmelik ipek halı iplikleri ve saf ipek beyaz gömleklik kumaşlara göre %100 oranında alarak 5 farklı mordan ile 30 dak. ve 60 dak. işlem görmelerini sağlamıştır. Ayrıca mordansız boyama da yaparak 220 boyama elde etmiştir. Boyama sonucunda elde edilen renkler; ipliklerde, sarı, koyu sarı, krem, hardal,  haki,  kızıl  kahve  gibi  renkler  elde  edilirken,  kumaşlarda  ise;  sarı  ve  tonları, krem,  çağla  yeşili,  gül  kurusu,  toprak  rengi  gibi  renkler  elde  edilmiştir.  Bu  renklerin


ışık, sürtünme, su damlası, yıkama ve ter haslıkları incelenm ve haslık değerleri bitki çeşitliliği,    mordan    ve    mordan    oranı,    mordanlama    süresinin    etkili    olduğunu belirlenmiştir.


Kahvecioğlu  (2003),  yurdumuzun  hemen  hemen  her  yöresinde  yetişen  ve  içerisinde boyarmadde   bulunan   at   kestanesi   bitkisini   araştırmasında   kullanmıştır.   Yün   iplik ağırlığına göre % 100 oranında alınan at kestanesinin yaprak, meyve iç ve meyve dış kabuklarıyla mordansız ve % 3 oranında 10 adet mordan ile sıcak ve suk ekstraktlarla
120 boyama yapmıştır. Yapraktan kimyon ve hardal ağırlıklı olmak üzere 12, meyve iç kabuğundan kahverengi ve tonları olmak üzere 14, meyve dış kabuğundan ise sarı ve tonları olmak üzere 16 farklı renk ve tonları elde etmiştir. Elde edilen renklerin ışık haslığı 1 ile 8, sürtünme haslığında 1 ile 5, su damlası haslığında ise 3 ile 5 arasında değişen   değerle olara tespit   edilmiştir.   Bu   değerlerde   bitki   bömleri,   boyama yöntemleri, mordan çeşidi ve mordan oranları etkili olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder